Vládě byl po skončení mezirezortního připomínkového řízení předložen k projednání návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže (Novela). Cílem Novely má být zvýšení efektivity Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (Úřad) při odhalování a trestání protisoutěžních jednání.

Co Novela přináší?

Vypuštění limitu tržního podílu pro předpoklad dominantního postavení

40% limit tržního podílu pro předpoklad dominantního postavení má být vypuštěn.

Tato změna však není nijak zásadní, neboť i dle stávající úpravy Úřad hodnotí dominantní postavení soutěžitele bez ohledu na konkrétní tržní podíl.

Call in model při posuzování spojení soutěžitelů

Úřadu má mít nově možnost přezkoumávat i spojení soutěžitelů, která nesplňují standardní notifikační obratová kritéria.

Pokud celkový čistý obrat spojujících se nebo již spojených soutěžitelů přesahuje 1,5 miliardy Kč a současně individuální obrat alespoň dvou soutěžitelů přesahuje 100 milionů Kč, může Úřad soutěžitele vyzvat k podání návrhu na povolení spojení (tzv. call in model).

Tuto výzvu může Úřad učinit maximálně ve lhůtě 6 měsíců od data, kdy ke spojení došlo. V případě call in modelu se uplatní všechna pravidla a postupy, jež jsou aplikovány na proces kontroly koncentrací, vyjma aplikace tzv. zjednodušené procedury. Současně porušení povinnosti podat návrh na povolení spojení na výzvu Úřadu bude novou skutkovou podstatou přestupku podle zákona o ochraně hospodářské soutěže.

Kromě toho Novela upravuje novou pravomoc Úřadu určit dočasně specifická notifikační kritéria pro konkrétní trhy (viz. níže).
Novela tedy umožní Úřadu přísněji kontrolovat transakční aktivity a dá se předpokládat, že počet notifikovaných spojení vzroste. Soutěžitelům, kteří splňují obratová kritéria pro uplatnění call in modelu Úřad v důvodové zprávě doporučuje z opatrnosti využít přednotifikačního kontaktu s Úřadem, aby Úřad před uskutečněním spojení posoudil dopady plánovaného spojení na hospodářskou soutěž.

Zavedení nového soutěžního nástroje – opatření obecné povahy

Úřad má mít nový soutěžní nástroj, který mu umožní zasahovat na trzích na kterých nefunguje efektivní hospodářská soutěž, aniž by na těchto trzích došlo k porušení soutěžních pravidel, a to prostřednictvím vydání opatření obecné povahy, které by mělo vést ke zlepšení dané situace a obnovení, resp. stimulování efektivní hospodářské soutěže.

Podmínkou vydání opatření obecné povahy je provedení sektorového šetření Úřadem a zjištění Úřadu, že na šetřeném trhu dlouhodobě nefunguje efektivní hospodářská soutěž a nedá se očekávat, že se tento stav v nejbližší době změní. Úřad může takto zasahovat pouze na trzích, které nepodléhají dohledu jiného regulátora – např. ČNB, Český telekomunikační úřad, Český energetický úřad).

Na základě opatření obecné povahy bude Úřad oprávněn stanovit kritéria pro spojení soutěžitelů podléhající jeho povolení nebo rozhodnutím ukládat nestrukturální opatření k nápravě, např. povinnost soutěžitele zavést transparentní a nediskriminační normy a standardy, poskytnout přístup k datům, rozhraním, sítím nebo jiným zařízením, upravit určité typy dohod nebo smluvních ujednání. Úřad však nemůže obecným opatřením např. nařídit prodej závodu, převod aktiv, atp.

Obecné opatření může Úřad vydat na dobu maximálně 3 let, nicméně pokud podmínky narušení hospodářské soutěže budou přetrvávat, může Úřad platnost takového opatření prodloužit, resp. vydat nové opatření obecné povahy v obdobném znění. Vydání obecného opatření bude přezkoumatelné v rámci správního soudnictví.

Zavedením nového soutěžního nástroje tak dochází k zásadnímu rozšíření pravomoci Úřadu zasahovat i v případech, kdy nedošlo k porušení pravidel hospodářské soutěže.

Ukládání pokut i fyzickým osobám za účast na kartelu

Nově má mít Úřad pravomoc pokutovat za uzavření či účast na cílové kartelové dohodě i fyzické osoby (typicky manažery šetřeného soutěžitele). Fyzické osobě může být udělena pokuta až do výše 10 mil. Kč, případně zákaz činnosti na dobu 5 let.

Nutno upozornit, že právní odpovědnost fyzické osoby má zakládat i pouhý pokus o uzavření kartelové dohody.

Novela současně umožňuje oproti stávající úpravě i fyzickým osobám využít program shovívavosti (leniency), čímž tyto osoby mohou dosáhnout benefitu účinné lítosti chránící je před trestním postihem a současně umožnit vyhnout se sankcím ze strany Úřad. Tímto chce Úřad mimo jiné i motivovat k širšímu využívání leniency programu.

Zvýšení transparentnosti sektorových šetření

Nově by měl být Úřad povinen oznámit zahájení sektorového šetření a současně zveřejnit návrh závěrečné zprávy na svých internetových stránkách. Obě tyto navrhované změny mají vést k posílení transparentnosti v oblasti sektorových šetření a umožnit veřejnosti blíže se seznámit se záměry a výsledky činnosti Úřadu v této oblasti.

Veřejnost se bude mít možnost se k předmětu šetření Úřadu též vyjádřit či vznést připomínky, a to ve lhůtě 60 dnů od zveřejnění návrhu závěrečné zprávy. Uplatněné připomínky Úřad zveřejní na svých internetových stránkách a uvede, které z nich zohlednil v závěrečné zprávě.

Nové požadavky na výroční zprávu Úřadu – hodnocení finančních přínosů činnosti Úřadu

Výroční zpráva Úřad má povinně obsahovat i hodnocení finančních přínosů své činnosti, a to jak pro spotřebitele, tak pro soutěžitele.
Tato nová povinnost má přispět ke zvýšení transparentnosti činnosti Úřadu v oblasti hospodářské soutěže. Díky němu bude možné sledovat, nakolik si Úřad při prioritizaci případů vybírá případy s významným dopadem na spotřebitele a soutěžitele.